Stresset af støj
Alt for støjende forhold i klasseværelserne påvirker elevernes sundhed, den måde de tænker på og deres samlede akademiske præstationer. En forskergruppe i Frankrig fandt, at for hver 10dB stigning i støjforurening, præsterede de 8 til 9 årige elever 5,5 point lavere på deres nationale standardiserede tests.
Derudover er det dokumenteret at støj er højest blandt børn. Samtidig er de også den gruppe der er mest modtagelig over for påvirkning af støj, der afbryder deres læringsproces. Sammenlignet med voksne kæmper børn allerede med kompleks lytning, da de stadig udvikler deres sprogfærdigheder. Eksponering for støjforurenede rum kan skade barnets tale, lytte- og læseevne, deres koncentration og hukommelse.
Gør rumakustikken bedre
Heldigvis gøres der bestræbelser for at forbedre læringsmiljøer, f.eks. ved at henstille til en maksimal efterklangstid i klasseværelset. Dog er det ikke alle europæiske lande der har stillet det samme krav. Den mindste efterklangstid, 0,4, finder man i Norge. De har også fastsat et minimum taleoverførselsindeks (STI) på 0,75, hvilket øger en sætnings forståelighed med op til 96%. Andre lande følger det gode eksempel, men der er stadig lang vej igen.
Anvend de rigtige materialer
Hvordan forbedres de støjende klasserum og hvordan skaber man et behageligt indeklima? At bruge de rigtige byggematerialer er første skridt. Stenuld, kernematerialet, der bruges i vores akustiske loftplader og vægpaneler, er af natur meget lydabsorberende. De forbedre den akustisk komfort mærkant, uden brug af akustiske løsninger med fordybninger, perforeringer eller huller. Tag f.eks. en robust Rockfon VertiQ-løsning. Disse akustiske vægpaneler er meget robuste, slagfaste og forbedrer i høj grad akustikken. Et produktvalg der ofte er anvendt på skoler.